Repetitorij akustike prostorija Osnovne postavke akustike prostorija Analizirajte sami vlastitu slušaonicu i projektirajte akustiku Akustika prostorija i mogućnosti konstrukcije dipolnih zvučnika DIY elemente akustike prostorije
|
Kratke osnove akustika prostorija Pročitajte cjeloviti članak u Adobe Acrobat PDF obliku (138 KB) Slušamo li govor ili glazbu u nekom prostoru potrebno je obratiti pozornost na akustiku, a to podrazumijeva:
Akustika prostorija analizira ponašanje zvuka u zatvorenim prostorijama, pri tome
koloracije frekvencije modova Jeka
Reverberacija
Akustika prostorija Zvuk kojeg emitira točkasti izvor reflektira se od rubne plohe (zida) Pojava refleksije djeluje kao da postoji identičan točkasti izvor s druge strane pregrade, na istoj udaljenosti kao i stvarni izvor. Nastalo zvučno polje sastoji se od direktnog zvuka i vektorske sume svih zrcal
Spektar zvuka Različit pristup različitim frekvencijskim područjima u malim prostorijama. Ako su valne dužine velike prema dimenzijama prostorije: Ako su valne dužine usporedive s d imenzijama prostorije:
Ako su valne dužine prekratke za valnu akustiku, a prevelike da bi se promatrale zrakama: Ako su
Modovi Rezonancije prostorije, prirodne frekvencije, stojni valovi Dvije paralelne refleksijske plohe i medij među njima mogu se promatrati kao rezonancijski sustav.
Modovi i interakcije modova djeluju na frekvencijski odziv prostorije Valna akustika u paralelopipednim prostorijama imaju 1/2 energije aksijalnih modova imaju 1/4 energije aksijalnih modova Tangencijalni i složeni modovi imaju također efekt ali u manjoj mjeri Broj normalnih modova raste porastom frekvencije Modovi slabe u različitim vremenskim intervalima
Svaki rezonancijski mod djeluje samo unutar uskog frekvencijskog pojasa. Snažni signal pobude može prisiliti susjedne modove na titranje pobudnom frekvencijom, a ne vlastitom
zbog toga nastaje kratkotrajna promjena visine tona
Jeka Reflektirani zvučni valovi
HAAS efekt Za kratko kašnjenje signala (0-50 ms), jeka se percipira kao dio direktnog zvuka (dolazi do fuzije reflektiranog i direktnog zvuka) Jeka u trajanju od 0-50 ms ne percipira se kao diskretna sve dok joj se ne povisi nivo (za otprilike 10 dB)
Zvučno polje u vremenskoj analizi 1: Slušatelji prvo čuju direktni zvuk 2: slušatelji čuju rane refleksije nakon direktnog zvuka 3: Zbog složenih refleksija odjek dolazi do slušatelja iz svih smjerova prostora tome su uzroci: pomak energije između normalnih modova i perceptualna ovisnost visine zvuka o zvučnom intenzitetu.
Odjek Reverberacija = trajanje zvuka u prostoriji zbog višestrukih refleksija Zvučni tlak postupno se povećava u prostorij i zbog postupnog dolaska refleksijaRazina zvuka u prostoriji opada eksponencijalno nakon što se izvor zvuka isključi.
Reverberacija može biti dobra ili loša ovisno o iznosu i okolnostima:
Vrijeme odjeka Vrijeme odjeka je vrijeme potrebno da akustička energija u prostoriji opadne od ustaljene vrijednosti za 1 000 000 puta (60dB) ako se akustički izvor iznenada isključi. Vrijeme odjeka je različito pri promjeni frekvencije. 60 dB je odabrano zato jer se zvukovi normalne jakosti pri slabljenju, uhom mogu pratiti, sve dok ne oslabe oko 60 dB.
Različite formule opisuju vrijeme odjeka u prostoriji (Sabine, Eyring, Fizroy, ...) Formula za vrijeme odjeka je samo jedan od oblika formule za očuvanje energije Vrijeme odjeka (T, u sekundama) upravo je proporcionalno zapremnini prostorije (V, [m3]) , a obrnuto proporcionalno oplošju prostorije (A, [m2] ) i prosječnom koeficijentu zvučne apsorpcije (s):Efekt comb filtera
Prostornost Za percepciju prostornosti najvažnije je osigurati dovoljan broj refleksija |
|
Home Hr | Site Map Hr | English | Contact Us |